Производители
Решения за
ακμήπροβληματικό δέρμαАкнеБелези с различен произходВируси и бактерииЕжедневна грижа за кожата на кракатаЕжедневна грижа за кожата на ръцетеЗа мазна и тънка косаЗа фина и тънка косаЗагрубяла кожа, напукани петиИзтощена, третирана косаИнфекции на пикочните пътищаКожа без еластичностКожа с пигментни петнаКожа, която се нуждае от повече еластичностКожа, която се нуждае от подхранванеКожа, която се нуждае от почистванеКожа, която се нуждае от почистванеКожа, която се нуждае от стягане и повече еластичностКожа, която се нуждае от хидратацияКожата на тялотоКомбинирана кожаКосопадЛеки изгарянияНеправилна пигментацияНормална до мазна косаПоддържа нормалното зрениеПодути стъпалаПроблемна кожаПростуда, умораПърви симптоми на раздразнено гърлоПърхотРазширени вениСлънцезащитаСтавни болкиСтрииТретирана и изтощена косаУморена, стресирана кожаУморени крака и стъпалаФизическо претоварванеЦелулитЧувствителен скалпЧувствителна кожаЧувствителност към студа, студени крайници
Макуларни каротеноиди ли? Моля?
Виж в по-голям размер
16 Август 2018

Част първа

Каротеноидите са много важни за здравето – тази истина не е от вчера. Неслучайно моркови, спанак, кайсии, тиква, броколи – въобще всякакви яркооцветени зеленчуци, изобилстващи на ценните вещества - дефилират в храната на децата от най-ранна възраст. Каротеноидите са растителни пигменти и силни антиоксиданти, които подкрепят имунитета и държат високо вдигната защитната ни бариера срещу всевъзможни агресори.

Известни са поне 600 различни каротеноида, като сред най-популярните се нареждат алфа- и бета-каротинът, ликопенът, лутеинът, зеаксантинът.
Именно последните два са известни като макуларни каротеноиди. Макулата е важна част на окото. Представлява малко жълто петънце в централната част на ретината и е отговорна за зрителната острота и доброто зрение в детайли. За съжаление, макулата е и най-податливата на фотооксидативно увреждане зона на окото. „Фотооксидативно“ се нарича увреждането от слънчевите лъчи, изкуственото осветление и високоенергийната синя светлина, излъчвана от телевизионните екрани, мониторите на компютрите и дисплеите на мобилните дигитални устройства.

Лутеинът и зеаксантинът са единствените каротеноиди, които се отлагат в макулата и функционират като защитни филтри срещу вредните лъчения. Те буквално поглъщат синята светлина, като не й дават възможност да нанесе непоправими щети на макулата. Да, точно така – веднъж настъпилите увреждания на макулата не подлежат на лечение и единственото, на което можем да се надяваме, е забавяне на прогреса на заболяването.

Категорично е установено, че т.нар.макуларни каротеноиди, лутеин и зеаксантин са силни антиоксиданти, които предпазват зрението от негативното влияние на синята светлина.

Местоположението на съответните им области на отлагане е много специфично: лутеинът се депозира в периферията на макулата, а зеаксантинът – в средната част и центъра. По този начин те осигуряват пълна и надеждна защита на тази толкова важна и изключително деликатна зона на окото. 
Повишен хранителен прием на лутеин и зеаксантин се асоциира с повишена макулна пигментна плътност, тоест с по-голяма устойчивост на зрението срещу фотооксидативен стрес.

Откъде да си ги набавим?

Тъй като макулните каротеноиди не се синтезират в тялото, най-логичният източник е пълноценното и разнообразно хранене. Действително, лутеин и зеаксантин се намират в някои храни като спанак, жълтък, царевица, тиква и други, въпреки това съществуват няколко сериозни проблема пред пълноценното набавяне на двата каротеноида. На първо място, средният прием на ден, дори в най-балансирания хранителен режим, е 1-2 милиграма. А това е крайно недостатъчно според повечето специалисти офталмолози. Американската оптометрична асоциация например препоръчва дневен прием от 10 мг на ден. Затова не е случайно, че 75% от хората страдат от недостиг на лутеин и зеаксантин, като най-застрашени са светлооките хора и пушачите.


Друг много важен фактор е характерната нестабилност на каротеноидите – неправилното съхранение и топлинната обработка значително намаляват тяхното количество. Не на последно място е и необходимостта от добре подбрани растителни мазнини, които са от решаващо значение за пълноценното усвояване.



След всичко това е съвсем закономерно да се запитаме – необходими ли са хранителни добавки и как да изберем оптималния вариант, за да защитим очите – своите и на хората, които обичаме.

(следва част втора)