Производители
Решения за
ακμήπροβληματικό δέρμαАкнеБелези с различен произходВируси и бактерииЕжедневна грижа за кожата на кракатаЕжедневна грижа за кожата на ръцетеЗа мазна и тънка косаЗа фина и тънка косаЗагрубяла кожа, напукани петиИзтощена, третирана косаКожа, която се нуждае от повече еластичностКожа, която се нуждае от подхранванеКожа, която се нуждае от почистванеКожа, която се нуждае от почистванеКожа, която се нуждае от стягане и повече еластичностКожа, която се нуждае от хидратацияКожата на тялотоКомбинирана кожаКосопадЛеки изгарянияНеправилна пигментацияНормална до мазна косаПоддържа нормалното зрениеПодути стъпалаПроблемна кожаПростуда, умораПърви симптоми на раздразнено гърлоПърхотРазширени вениСлънцезащитаСтавни болкиСтрииТретирана и изтощена косаУморена, стресирана кожаУморени крака и стъпалаФизическо претоварванеЦелулитЧувствителен скалпЧувствителна кожаЧувствителност към студа, студени крайници
Макуларни каротеноиди ли? Моля?
Виж в по-голям размер
16 Август 2018

Част първа

Каротеноидите са много важни за здравето – тази истина не е от вчера. Неслучайно моркови, спанак, кайсии, тиква, броколи – въобще всякакви яркооцветени зеленчуци, изобилстващи на ценните вещества - дефилират в храната на децата от най-ранна възраст. Каротеноидите са растителни пигменти и силни антиоксиданти, които подкрепят имунитета и държат високо вдигната защитната ни бариера срещу всевъзможни агресори.

Известни са поне 600 различни каротеноида, като сред най-популярните се нареждат алфа- и бета-каротинът, ликопенът, лутеинът, зеаксантинът.
Именно последните два са известни като макуларни каротеноиди. Макулата е важна част на окото. Представлява малко жълто петънце в централната част на ретината и е отговорна за зрителната острота и доброто зрение в детайли. За съжаление, макулата е и най-податливата на фотооксидативно увреждане зона на окото. „Фотооксидативно“ се нарича увреждането от слънчевите лъчи, изкуственото осветление и високоенергийната синя светлина, излъчвана от телевизионните екрани, мониторите на компютрите и дисплеите на мобилните дигитални устройства.

Лутеинът и зеаксантинът са единствените каротеноиди, които се отлагат в макулата и функционират като защитни филтри срещу вредните лъчения. Те буквално поглъщат синята светлина, като не й дават възможност да нанесе непоправими щети на макулата. Да, точно така – веднъж настъпилите увреждания на макулата не подлежат на лечение и единственото, на което можем да се надяваме, е забавяне на прогреса на заболяването.

Категорично е установено, че т.нар.макуларни каротеноиди, лутеин и зеаксантин са силни антиоксиданти, които предпазват зрението от негативното влияние на синята светлина.

Местоположението на съответните им области на отлагане е много специфично: лутеинът се депозира в периферията на макулата, а зеаксантинът – в средната част и центъра. По този начин те осигуряват пълна и надеждна защита на тази толкова важна и изключително деликатна зона на окото. 
Повишен хранителен прием на лутеин и зеаксантин се асоциира с повишена макулна пигментна плътност, тоест с по-голяма устойчивост на зрението срещу фотооксидативен стрес.

Откъде да си ги набавим?

Тъй като макулните каротеноиди не се синтезират в тялото, най-логичният източник е пълноценното и разнообразно хранене. Действително, лутеин и зеаксантин се намират в някои храни като спанак, жълтък, царевица, тиква и други, въпреки това съществуват няколко сериозни проблема пред пълноценното набавяне на двата каротеноида. На първо място, средният прием на ден, дори в най-балансирания хранителен режим, е 1-2 милиграма. А това е крайно недостатъчно според повечето специалисти офталмолози. Американската оптометрична асоциация например препоръчва дневен прием от 10 мг на ден. Затова не е случайно, че 75% от хората страдат от недостиг на лутеин и зеаксантин, като най-застрашени са светлооките хора и пушачите.


Друг много важен фактор е характерната нестабилност на каротеноидите – неправилното съхранение и топлинната обработка значително намаляват тяхното количество. Не на последно място е и необходимостта от добре подбрани растителни мазнини, които са от решаващо значение за пълноценното усвояване.



След всичко това е съвсем закономерно да се запитаме – необходими ли са хранителни добавки и как да изберем оптималния вариант, за да защитим очите – своите и на хората, които обичаме.

(следва част втора)