0

Нямате артикули в количката.

3 мита за слънцезащитните продукти

Eдва ли има човек, който не е запознат със сериозните дългосрочни последствия от излагането на незащитена кожа под жаркото слънце. Най-вероятно вече сте чували и напълно верния израз „Слънцезащитата е най-евтиният и най-добрият антиейдж продукт, който може да намерите“. Затова в тази статия няма да ви убеждаваме във важната й роля, а ще коментираме някои от погрешните схващания по темата.

Нека обаче първо разясним обозначенията по опаковките:

SPF или слънцезащитен фактор е системата за измерване на защита от UVB лъчите. Системата, по която измерваме защитата от UVA в Европа, се изписва кратко като PPD (от английски – persistent pigment darkening*) и се обозначава с малко кръгче. То означава, че PPD e 1/3 от SPF фактора. За SPF50, което към момента е най-високата защита на европейския пазар, това означава PPD около 16. Винаги търсете и двете означения – така сте сигурни, че купувате продукт с широкоспектърна защита от слънцето.

„Купувам само SPF50, SPF30 е твърде слаб!“

Всъщност разликата между двата фактора е минимална – SPF50 блокира 98% от UVB лъчите, SPF30 блокира 97%, а SPF15 – 93%. С други думи – знаем колко е трудно да попаднем на точното козметично решение за защита от слънцето, което нашата кожа да хареса. И ако вече сте имали късмета да срещнете вашия продукт, не се притеснявайте да го използвате, защото е „само“ SPF30. Далеч по-важно е да го нанасяте всеки ден и в достатъчно количество, за да сте напълно защитени.

„Фон-дьо-тенът ми има фактор, нямам нужда от допълнителна слънцезащита“

Основният фактор за пълноценна защита от слънчевите лъчи е нанасянето на достатъчно количество от слънцезащитния продукт. Правилото е около 30 мл за тялото и ¼ чаена лъжица за лицето. Това е няколко пъти повече от количеството грим, което нанасяме на лицето си.
Друго, което трябва да имате предвид, е, че декоративната козметика рядко предлага защита срещу UVA, за разлика от специализираната слънцезащита.

„Искам тен и е по-безопасно да отида на солариум за 10 минути вместо да прекарам 4 часа на плажа“

Най-добрият вариант би било напълно да избягвате излагането на ултравиолетово лъчение. Но ако все пак трябва да избирате, правилното решение е да прекарате време на слънце. Причината за това се корени в разликата на дължината на вълните между UVA и UVB. Солариумите използват UVA лъчи – те съставляват 95% от ултравиолетовата радиация, която достига земната повърхност, и имат най-голяма дължина, съответно достигат до дълбоките слоеве на кожата. Тъй като зачервяването, което обикновено се причинява от UVB лъчите и действа като предупредителен знак, отсъства, бихте могли да се заблудите и да си помислите, че вреда върху кожата няма. Това обаче далеч не е така – уврежданията от UVA просто се случват по-дълбоко в кожата и със сигурност са сериозни – измененията в DNA, които водят до рак на кожата, петна от слънцето и фотостареене са само няколко примера.

И накрая нека си напомним да подхождаме отговорно и с любов към кожата си – тя ни е само една, а последствията от неглижирането й си проличават едва след години и са трудно поправими.

*Persistent pigment darkening е ин виво метод, който се използва за установяване на нивото на защита от UVA лъчи. Състои се в контролирано облъчване с дози UVA и се стреми към количествено измерване на отговора на кожата във времевия прозорец 2-24 часа след лъчението. Могат да се измерят показатели като: брой клетки със слънчево изгаряне, интензитета на зачервявания след повишаване чувствителността на кожата и др.

За Бионат
Методи на плащане